sobota, 2 sierpnia 2008

Czy Ewangelia jest aktualna?

Dość popularny wśród katolików jest pogląd, że Ewangelia jest nauką piękną o świecie idealnym, lecz zupełnie nie przystaje do obecnych warunków. Zawsze staram się zwalczać ten pogląd. I oto znalazłem w czytanym właśnie przeze mnie wywiadzie rzece z profesorem Władysławem Bartoszewskim, słowa, które jeszcze bardziej utwierdzają mnie w moim przekonaniu, że Ewangelia jest aktualna tu i teraz! Słowa, które dotyczą Frontu Odrodzenia Polski - organizacji konspiracyjnej z czasów okupacji hitlerowskiej. Z czasów, w których o wiele trudniej myśleć o wszystkich ludziach jako o braciach. Z czasów, w których najpopularniejszym poglądem był ten, który głosi, że Żydzi ani Niemcy nie są bliźnimi. FOP zdecydowanie sprzeciwiał się tym poglądom.

Władysław Bartoszewski mówi:

(...) Tam znalazłem apel - dla mnie ważny. Apel, by być katolikiem konsekwentnym. By oprzeć się na Ewangelii, na pierwszym podstawowym nakazie miłości. To było nawiązanie do języka mojego dzieciństwa. I poczułem się mocniej, upewniając się, że są ludzie, którzy mówią tym językiem. Nie jestem sam!

I nieco dalej:

(...) Sądzę, że w podziemiu FOP był traktowany jako grupa ludzi nawiedzonych, nadmiernie uduchowionych, marzycieli, którzy myślą o Polsce idealnej, opierającej się na nauce Kazania na górze. Dookoła twarda, praktyczna rzeczywistość, a my o Ewangelii... (...)

Warto pamiętać również w jakich czasach żył Jezus. Tam też rzeczywistość wcale nie ułatwiała słuchania jego nauki. Izrael był pod okupacją Rzymu. Rzymianie krzyżowali tych, którzy marzyli o wolności. A jednak Jezus uczył, że ludzie są braćmi i sam dał nam przykład jak mamy się wzajemnie miłować.

Jeśli więc również pragniesz tworzyć rzeczywistość na kształt Kazania na Górze, pamiętaj: Nie jesteś sam!

Brak komentarzy: